e

e

Sokaknak ismeretlen lehet Isabella Blow neve, ám én úgy éreztem, hogy mivel divatról beszélek szinte minden bejegyzésemben, úgy egy ilyen kiállítást nem szabad kihagynom londoni tartózkodásom alatt.

 

Az angol divatszerkesztő, múzsa, stylist és tanácsadó Isabella Blow ugyanis egy divatikon volt a 90-es és a 2000-es években, mára már egy legenda, akinek nagyon sokat köszönhet a divatszakma és az európai divat-újságírás. A divat nagyasszonyának egyáltalán nem volt könnyű élete. A hányattatott családi körülmények között, arisztokrata családban Marylebone-ban született Isabella a középiskola végeztével, 21 évesen Amerikába ment tanulni a Columbia Egyetemre. Ott aztán olyan barátokat szerzett, mint az amerikai képzőművész Andy Warhol vagy a grafittisből festőművésszé avanzsált Jean-Michael Basquiat. 1980 után Anna Wintour (az amerikai Vogue későbbi kreatív igazgatója) asszisztense lett. Visszatérvén Londonba az angol Tatler magazin későbbi divatszerkesztőjének, Michael Roberts-nek asszisztense volt.

Isabella később divatszerkesztő lett a Tatler magazinnál, majd a Sunday Times divat-rovatát vezette, de dolgozott a világhíres fotóssal Mario Testino-val és Karl Lagerfeld-del is. Megannyi feltörekvő művész tanácsadója, múzsája volt és a divatszakma rengeteg fiatal tehetségét ő fedezte fel – a teljesség igénye nélkül a leghíresebbek: Philip Treacy, Alexander McQueen, Sophie Dahl.

 

Második esküvőjére egy fiatal tehetséges művész – Philip Treacy –  tervezte a kalapját akit bevezetett a divat világába és örökre szóló barátság született köztük. Philip – nem mellesleg – ma is elismert művész; az angol hercegi pár, Catherine és William esküvőjére is ő tervezte a Beatrice hercegnő által viselt kalapot.

Alexander McQueen nevét pedig remélem, hogy mindenki ismeri. Minden idők egyik legmerészebb és legzseniálisabb tervezője – az egyik kedvenc tervezőm – szintén Isabella felfedezettje volt. Blow megvette a szárnyait bontogató fiatal Alexander egész első, diploma kollekcióját összesen 5000 fontért és ezzel elkezdte egyengetni az útját, támogatni a tehetségét. Kettejük kapcsolata sajnos elhidegülni látszott, amint McQueen egyre sikeresebb lett.

 

Blow híres volt extravagáns, különc öltözködési stílusáról is, így a túlzó (Treacy) fejdíszeket  a kihívó és polgárpukkasztó (McQueen) ruhákkal a legnagyobb természetességgel tudta viselni és nagyon jól is álltak neki – miközben Blow nem volt egy kifejezett modell alkat. Az alábbi idézetből az is kiderül, hogy mindezeket, mint egy pajzsot viselte, hogy megvédje magát…

“Fashion is a vampiric thing, it’s the hoover on your brain. That’s why I wear the hats, to keep everyone away from me. They say, ‘Oh, can I kiss you?’ I say, ‘No, thank you very much. That’s why I’ve worn the hat. Goodbye.’ I don’t want to be kissed by all and sundry. I want to be kissed by the people I love.”

Szabad fordításban ez annyit tesz, hogy: ”A divat egy vérszívó dolog. A kalapokat azért hordom, hogy mindenkit távol tartsak magamtól. Azt mondják ’Ó, megcsókolhatlak?”, erre én „Nem, köszönöm. Pont ezért hordom ezt a kalapot. Viszlát.” Nem akarom, hogy kivétel nélkül mindenki megcsókoljon. Azt akarom, hogy azok csókoljanak meg, akiket szeretek.

A londoni Somerset House-ban megrendezett Isabella Blow: Fashion Galore! kiállítás feleleveníti Blow életének mozgalmas mindennapjait videókkal, újságcikkekkel, illetve testközelből csodálhatjuk meg a gyönyörű fejdíszeket, melyet Philip Treacy tervezett a múzsájának. Újra régi fényükben tündökölhetnek az eddig porosodó dekoratív, hivalkodó, de meseszép – 98%-ban Alexander McQueen – ruhák, melyeket Isabella viselt anno, illetve McQueen Isabellának dedikált 2008-as tavaszi/nyári divatbemutatójára tervezett darabjai, melyeket Philip Treacy csodálatos fejdíszei egészítenek ki (a két művész korábban is dolgozott már együtt, McQueen rengeteg bemutatóján használt Treacy fejdíszeket). A bemutatón központi szerepet kapott egy bizonyos ruha és a hozzá tartozó fejdísz. Ez a szett angyali-emelkedett hangulatot áraszt és vele a két művész láthatóan elköszön múzsájától. A bemutatót egyébként Isabella kedvenc illata lengte be (Robert Piguet). A szintén kiállított Manolo Blahnik cipőkről – melyeket Isabella viselt – muszáj csak annyit elmondanom, hogy az akkori divat szerint nagyon trendinek számítottak.

Életemet kockáztatva készítettem telefonnal a képeket, mert nem lett volna szabad fotózni – de én mindent megtettem, hogy el tudjak Nektek hozni némi divattörténetet képekbe öntve is. A képek minősége így sajnos nem a megszokott – a telefonom csak ilyenekre képes…

e

eeeeeeeeeee

e

A kiállítás kicsit groteszk volt számomra, mert miközben olyan csodálatos alkotások között járkáltam fel-alá, amelyeket az egyik kedvenc tervezőm tervezett és nem győztem magamba szívni a ruhákból áramló pozitív töltetet, – mintha egy McQueen divatbemutatón lennék – ugyanakkor ott volt a negatív érzet is, hiszen ez tulajdonképpen egy Isabella Blow emlékkiállítás, egy jelenségé, aki Alexanderhez hasonlóan nagyszerű elme, mégis mindkettejüket elpusztította ez az egyébként csodálatos szakma. Furcsa egy olyan nőről múlt időben beszélnem, aki még ma is bőven köztünk lehetne és gazdagíthatná a divatszakmát merész ötleteivel. Még több világhírűvé váló divattervezőt/modellt nevelhetne ki és támogathatna hozzáértésével/intuícióival. Ugyanilyen bizarr egy olyan tervezőről múlt időben szólni, akinek nevét viselő divatház kreációi még ma is gazdagítják a legmenőbb divathetek kifutóit (bár sajnos már nem a provokatív McQueen, hanem Sarah Burton – vezető tervező – munkája alapján, aki egyébként Alexander jobb keze volt). Alexander McQueen egyébként a héten lenne 45 éves.

Isabella, Phillip Treacy-vel.

i

Blow, Mario Testino-val, illetve Alexander McQueen-nel.

i

i

i

Képek Isabelláról: vogue.co.uk

SWEATSHIRT – ANITY
PEEK-A-BOO JEANS – ZARA
CAMEL COAT – SHEINSIDE
BLACK BEANIE – H&M
LEOPARD BOOTS – BRONX
MAKEUP – MAC